Jedlíkovo vaření Jedlíkovo vaření: Marmeláda z květů černého bezu

Stránky

úterý 21. května 2013

Marmeláda z květů černého bezu


Dnes jsem opět trochu zapátrala v archivu a oživila pro vás recept na marmeládu z květů černého bezu. Černý bez brzy začne kvést a tak se recept některým z vás určitě hodí!

rosol z květů černého bezu







Dnes jsem tu pro vás s receptem na využití aktuálních darů přírodyMrkající. Letošní zavařovací sezonu jsem začala výrobou marmelády z bezových květů. Kromě bezového sirupu a bezové limonády, jsem o bezové marmeládě naměla donedávna ani potuchy.

                                       rosol z květů černého bezu

Až teprve o loňské dovolené jsem poprvé tuhle dobrotu ochutnala. Na snídaňovém bufetu jsme kromě jiných dobrot měli i koutek s domácími marmeládami, které naše úžasná paní bytná sama vyráběla. A tak se na jedné mističce objevilo cosi bezbarvého, ani med, ani sirup...no samozřejmě, musela jsem to "neznámé bezbarvé" prozkoumat.
A protože to bylo moc dobré, poprosila jsem naši paní bytnou o recept. Byla to docela legrace, jak jsme německo- česky dávaly dohromady všechny potřebné ingredience. Ale podařilo se a já se o recept podělím i s vámi.

Na bezovou marmeládu potřebujeme:
10 čerstvých bezových květů
750 ml převařené vody
šťávu z 1 citronu
200 g želírovacího cukru
200 g krystalového cukru
1 želírovací prostředek (použila jsem Gelfix super od Dr. Oetkera)


1. den
bezové květy omyjeme, zbavíme tuhých stopek a zalijeme 750 ml převařené vody. Květy necháme namočené ve vodě 3 dny.


3. den
Květy zcedíme. Do vody přidáme šťávu z 1 citronu a dle návodu přisypeme želírovací prostředek - v případě Gelfixu - Gelfix smícháme s 2 lžícemi cukru a přidáme do vody, necháme 1 minutu povařit. Přidáme zbytek smíchaný želírovací cukr s krytalem a za občasného míchání, necháme cukr rozpustit a celé asi tak 5 minut povaříme.


A nyní stačí už jen naplnit do skleniček, dobře uzavřít ... a je hotovo!!!

A pokud o víkendové procházce někde uvidítě kvést bez, potom neváhejte a 10 květů si utrhněte a tuhle marmeládu vyzkoušejte!!!!!

51 komentářů :

  1. Alis!!!
    Teda to je bezva!!!! Vypadá velice zajímavě - prostě bezově. :-)
    Recept rozhodně opisuji a až zase budeme s neteřemi chodit na procházky, tak rozhodně bez nemineme bez povšimnutí! :-)
    Děkuji moc za recept. Už se na marmeládu normálně strašně moc těším. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Šári, moc jsi mě potěšila a až budou květy, tak vyzkoušej!!!

      Vymazat
    2. Alis rozhodně vyzkoušíme. :-) Už jsem recept ukazovala mamce a říkala, že to může být moc dobré. :-) A prý to vyzkoušíme. :-) Tak pak dám vědět, jak nám chutnala jo? :-)

      Vymazat
    3. Ahoj Šári, koukala jsem na tu limonádu a vyzkouším ji! Už jen ty květy aby byly :)

      Vymazat
  2. Alis, co Ty všechno nezvládáš! Zdravé a dobré! Chválím!

    OdpovědětVymazat
  3. Alis tak ukládám a hned jak nastane období bezu jdu do toho :) Martina

    OdpovědětVymazat
  4. Určitě to vyzkouším, pokud se mi podaří najít kozičky bez mšic. Snad se to povede. Díky za recept...

    OdpovědětVymazat
  5. Tak to neznám! Vypadá to zajímavě!

    OdpovědětVymazat
  6. Marmeládu z černého bezu jsem ještě nezkoušela, Ali. Dělávala jsem med, byl výborný proti kašli i jenom tak na chuť. Díky za inspiraci a recept.

    OdpovědětVymazat
  7. Dnes se chystám vyzkoušet recept na bezinkovou marmeládu.Nemáte prosím nějaký osvědčení recept na bezinkový sirup?zatím děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bezinkový sirup se letos chystám udělat. Ale zatím u nás bezinky ještě nekvetou!

      Vymazat
  8. Dobrý den.Chtěla bych se zeptat nebudou ty květy po třech dnech už hnít???

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak já už nevím..chtela sem udelat marmeládu dle vašecho cereptu,,ale 2 krát mi to zhnilo..podruhé sem tam pridala i k.citronovou... a zkrátíla jsem dobu na 2 dny....

      Vymazat
  9. Bezová šťáva
    3,5 litru převařené vody
    25 květů
    3 kila cukru
    7 dkg kyseliny citronové
    1 konzervační prostředek
    1 citron
    postup
    24 hodin nechat luhovat cukr se může svařit

    OdpovědětVymazat
  10. Bezová limonáda
    5 květů bezu
    3 dkg kyseliny citrovové
    20 dkg cukru
    1 citron nakrájený na plátky
    4 litry vody
    Nechat asi 5 dní na slunci vyluhovyt:Potom slít do lahví pít za studena.Je moc dobrá,ale chce to opravdu být na sluníčku :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Už mám naloženo na marmeládu.Moc jsem na ni zvědavá.Zítra už ochutnám :-.Recepty jsou po mojí babičce a zatím se mi osvědčují všem chutnají.Ta limča chce opravdu sluníčko je pak víc perlivá :-.Budu ráda když mi sem napíšete jestli vám chutnali moje recepty :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás bohužel bez ještě nekvete, takže stále čekám :)

      Vymazat
  12. Já taky moc děkuju za recept na oživení spíže :-D

    OdpovědětVymazat
  13. Nevím co jsem udělala špatně,ale ty namočené květy v převařené voděmám 3 den schnilé :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to bohužel neporadím. Hniloba,plísně, vlhkost jsou nevyzpytatelné!

      Vymazat
    2. Mě to také schnilo,tak zkouším druhý pokus.A má se to míchat,nebo nechat stát.

      Vymazat
    3. Nechávám to stát, bez míchání. To snad není ani možné, že to taky shnilo. Napadá mě ještě, jestli květy nebyly příliš nasáklé vodou.
      Protože vloni jsem to dělala z několika dávek a nic nehnilo, nic se nekazilo. Tak nevím! U nás bez ještě nekvete, takže nemohu letošní marmeládování posoudit.

      Vymazat
    4. Zkuste do horké vody, kterou květy zaléváte, přidat 1 zarovnanou lžíci kyseliny citronové (při následném zpracování malinko přidejte na cukru) a zkrátit dobu louhování květů na 2 dny spíš v chladnějším prostředí (ale nemusí to být lednice, já mám ozkoušený sklep). To dobré už z nich pak budete mít vylouhované a už by vám nemělo nic přijít nazmar.

      Vymazat
  14. Nedáváte to třeba do ledničky nebo k tomu Kyselinu citronouvou???

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dávám to do spíže. Kyselinu citronovou jsem nepřidávala, ale můžete to s ní vyzkoušet.

      Vymazat
  15. Holky tak jsem dělala bezovku a do jedný dávky jsem ještě dala louhovat zázvor.Šťáva nemá chybu.Bez na marmeládu jsem dala do lednice dneska to jdu uvařit.A i jednu várku jsem dala se zázvorem tak se moc těším.U nás už je všechno rozkvetlý.Spíš zase spěchám kdyby marmeláda chutnala,abych stihla ještě další :-).Jinak domací lučina taky super už se vykapává další.Těším se zas na nějaký super recept :-)
    Hezký den Dáda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Dádo, moc díky za super typ! Zázvor mám v kuchyni moc ráda, takže odzkouším!! Další recepty jsou na cestě :)

      Vymazat
  16. Ahoj Alis.Ta marmoška mi teda dává zabrat.Vůbec mi nezhostla ach jo :-(Dáda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Dádo, já už mám dovařeno.
      Byla jsem zvědavá,jak dopadnu. Naštěstí nic nezhnilo a marmoška zhoustla.
      Recept je psaný na 750 ml "bezinkové vody", takže pokud je vody více, je potřeba množství cukru přepočítávat. Používám gelfix extra (existují i jiné, ale tenhle je silnější).
      Množství cukru v receptu je možné nahradit jen samým želírovacím cukrem, ale pozor na přepočet..každý želírovací cukr má jiný přepočet.

      Vymazat
  17. Dobrý den,
    jsem začátečnice a trochu jsem nepochopila jestli má ta převařená voda být horká nebo vychladlá...
    protože jsem na to narazila přímo při výrobě tak raději udělám obě verze,
    u horké po přelití část květů dost nehezky zhnědla nevím jestli to tak má být...
    ted čekám až mi vychladne voda a zaleju druhou várku
    Děkuji za odpověď
    Soňa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, Děkuji za návštěvu! Voda se dává převařená a již vychlazená.

      Vymazat
  18. Děkuji za bezva recept, dnes jsem dodělala a musím ještě honem hledát další květy. Zkusím to i s tím zázvorem. Známí z Německa mi radili květy nyní usušit a obdobně marmeládu udělat s jablečným moštem. Ale to až na podzim.
    Zdraví Hana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Hani, děkuji za návštěvu! Letos už asi nestihnu květy usušit, ale díky za typ na další sezonu!

      Vymazat
  19. Ahojky Alis.
    Tak konečně jednou jsem k tobě zavítala,a hned opsala od anonyma recept na limonádu,určitě hned zítra natrhám květ a připravím.Jak píše pisatelka,že jí to splesnivělo,tak nevím,já měla květy namočené s kyselinou dva dny na zahrádce a nic se nestalo.Jinak marmeládu jsem ještě jednu ve špajzíku po roce vyšťourala a byla na palačince výborná.Měj krásné dny,plné sluníčka.Ahoj Miluš

    OdpovědětVymazat
  20. Ahoj Alis, vyzkoušela jsem marmeládu vytvořit, ale vůbec nezhoustla :( Poměry mám správné, jen jsem musela použít Gelfix klasik (Gelfix extra neměli). Můžu s ní ještě něco udělat, abych to spravila? Vylít ze skleniček a ještě něco přidat?
    Díky, Katka

    OdpovědětVymazat
  21. Ahoj Katko, já vždy používám Gelfix super. Je možné, že Klasik je na menší objem. Napadá mě, zda jste Gelfix dala do "nálevu" ještě před tím než jste přidala cukry. Jinak směs obvykle zatuhne až druhý den. Ze skelniček nevylévejte, neztuhlou směs můžete použít do čaje nebo na ochucení vody. Já jsem letos dělala z dvojité dávky. A vše zatuhlo.Dejte vědět, jak jste dopadla.

    OdpovědětVymazat
  22. Ahoj,lze také udělat mast z květu a více listu.Dávám na to palmový olej,zahřeju aby byl horky,ne moc,do toho vhodím nakrájené listy a celé květy nechám 2 dny,pak lehce zahřeju,aby se dalo vše vymačkat přes silonku ručně.Po vychladnutí dám do malých skleniček,no potom do chladu.Je to lék na klouby,bolavé svaly,zánětlivé svaly,atd.
    odkaz na bezinku a její užasné léčebné vlastnosti,.......... http://www.darius.cz/archeus/B_bez_1.html
    ale každý jsme jiný.Já sem si syrovýma listama bezu naklepanýma (dřevem)a vyléčila chronické revma během týdne,dávala jsem si obklady na noc,příjemně to hladí,a tahá záněty.Pořekadlo pře bezem klekni .....je pravdivé.Každá bylinka má svůj ukol,a s vděkem ji máme používat.MĚJME UCTU K PŘÍRODĚ A ONA NÁM POMŮŽE. ÁJA

    OdpovědětVymazat
  23. Ahoj Ájo, moc díky za úžasný návod. Budu ráda, pokud se podělíš i o další bylinkové recepty.

    OdpovědětVymazat
  24. zdravím,,chystám se vyzkoušet váš recept :-) akorát sem trochu zmatená..jaký je roozdil mezi želírovacim cukrem a želírovacim prostredkem? mám želírovaci cukr gelfix extra a prijde mi to jako to samé.. ?

    OdpovědětVymazat
  25. prosim kolik z te davky bude sklenicek? cca....

    OdpovědětVymazat
  26. Tak i ja se pridavam k nazorum-me kvety tedy pri namaceni kvety zplesnively. Prvni den vyluh nadherne vonel a treti den, kdyz jsem si dokoupila ingredience a sla delat marmeladu vyluh smrdel jak pokakane plenky:-). Dnes jdeme na prochazku pro novou varku kvetu, takze mam dotaz-kde se ma nechat stava luhovat? Nekde v chladnu a temnu? Nebo muze zustat na kuchynske lince? Moc dekuji za odpoved. Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já osobně květy uchovávám v chladu a temnu ve spíži. Doporučuji namáčet květy trhané za sucha, popřípadě zkrátit dobu namáčení květů.

      Vymazat
    2. Mě se opakovaně výluh také zkazil. Od té doby dělám výluh dle rady své maminky tj. bezinky s vodou a citrónem rovnou svařím a to pak nechám vychladnout a postavím do chladu na 24 hodin. Když to dělám takto, nic se nezkazí :-)

      Vymazat
  27. Zdravím, želé je moc dobré, ale bohužel ho nemám úplně tuhé, lehce se odděluje šťáva. Dělala jsem ze 2 dávek. Příště přidám víc Gelfixu a lehce uberu cukru, myslím, že pak to bude super. Jinak díky za recept.

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za návštěvu a za Váš komentář!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...