Jedlíkovo vaření Jedlíkovo vaření: Rady hospodyňkám

Stránky

úterý 12. února 2013

Rady hospodyňkám

Minulý týden jsem vám tu přinesla pár dobrých prvorepublikových rad pro dobré hospodyňky. A slíbila jsem vám, že vám napíšu i něco o domácím hospodaření.
Tahle část mě moc zaujala...no posuďte i vy....jak nadčasové některé myšlenky jsou.....



" rozpočty v domácnosti jsou nutné, bez nich je hospodaření nemožné"
" dobrá hospodyňka rozvrhne si peníz určený na vaření na čtyři týdny, udělá si podle rozpočtu týdenní jídelní lístek a podle něho přesně vaří.."




a teď něco, co se vám bude také zamlouvat



"svědomitý a čestný muž dá svůj příjem ženě a dětem! Ví, že jeho povinností je živiti rodinu, kterou si sňatkem založil."
"muž z měsíčního přijmu vezme si kapesné- v zájmu rodiny jistě mírné- a těší se vědomím, že s ženou dobře hospodaří a pěkně žije"
" žena nechť ozlatí svou péčí, rozumem, učenlivostí a obětavou prací dny všech, kteří v domě žijí..."


No řekněte, není to krásné!


Zdroj: Dobrá hospodyňka, A. Kozmínová


18 komentářů :

  1. Já si hodně cením moudrosti těch našich předků, všechna jejich chytrost je založena na každodenních zkušenostech, na tom tzv. selském rozumu. V knize se určitě pěkně čte...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Miládko, máš naprostou pravdu. Knížka už je v trochu dezolátním stavu, ale i tak v ní ráda luistuju!

      Vymazat
  2. V dnešní uspěchané době se tyto rady nedají realizovat. Jídelníček na čtyři týdny... Já nevím, co mám vařit zítra, nebo dnes. Kdybych neměla Alis, tak na nic kloudného nepříjdu. A tak se stalo včera, podle rady naší Alis jsem připravila čtyři bramboráky s játrovo-žampionovou směsí. Protože jsme na jídlo sami dva s manželem, jeden zůstal MNĚ na ráno - to jsem si pošmákla.
    Alis, díky za recept a i když rady starších a zkušenějších beru vážně, tvé rady jsou nejlepší....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Květuško, moc Ti děkuji! Tolik chvály...až se z toho červenám :)

      Vymazat
  3. To je skvělý výlet do minulosti..teda abych byla taková vzorná hospodyňka a naplánovala rozpočet a jídlo na čtyry týdny dopředu - to opravdu nejsem - vařím dle momentální chuti a rozpoložení :). Ale věřím, že v tom plánování a dodržení je právě ta úspora peněz - obdivuji takovou disciplínu našich babiček..

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Alis!
    Je to naprosto krásné, jen už to teď nějak neplatí, že jo? Neznám moc mužů, kteří s radostí dají celou svojí výplatu ženě a dětem a oni si nechají jen malé kapesné. :-D
    Ale já mám takovéto knihy strašně moc ráda. :-)
    Alis přeji krásné odpoledne. :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkné rady. Jen tedy plánovat jídelníčky na týdny dopředu, no to je v dnešní době myslím už dost přehnané :-)Ono nakonec pro dnešní ženu už je domácnost většinou jen doplňková povinnost k zaměstnání a právě to, že člověk může vařit právě to na co má momentálně chuť je také dobré skoro jako koníček na odreagování.

    OdpovědětVymazat
  6. Alis,jsou to moudrá slova!
    Mám známou,která dělá velký nákup v pátek s tím,že nakoupí všechno,co bude na vaření po celý týden potřebovat,tedy má i naplánovaný jídelníček,do obchodu jde potom jen ve vyjímečném případě.V dnešní době se to takto už vidí málo.

    OdpovědětVymazat
  7. Tyto staré kuchařky a různé sešity pro hospodyně jsou krásně psané. Jejich čtěním se dostáváme do dob našich babiček. Těším se na další čllánek.

    OdpovědětVymazat
  8. Krásná moudra našich předků :o) Martina

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za návštěvu a za Váš komentář!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...