Jedlíkovo vaření Jedlíkovo vaření: Kari bylinka

Stránky

čtvrtek 24. dubna 2014

Kari bylinka


Znáte kari bylinku? Já musím přiznat, že o této bylince jsem nedávno slyšela úplně poprvé. To že se libečku říká také  maggi, to vím, ale že existuje kari bylinka, tak o tom jsem neměla vůbec tušení. Kari bylinku jsem  nedávno objevila u nás v zahradnictví. A zaujala mě natolik, že si ji musela koupit.





Je zajímavé, že bylince se říká kari bylinka, ale svoji vůní hodně připomíná maggi. Vzhledově vypadá trochu jako rozmarýn a trochu jako levandule.... Správně se tato bylinka jmenuje Smil italský - Helichrysum italicum, v angličtině ji najdeme pod označením jako  Curry Plant .. 




V zahradnictví mi paní poradila, že se  má pěstovat  na slunném místě s hlinitopísčitou půdou. Dá se pěstovat jak v květináči, tak i v záhonku. Nesnáší prý zimy, takže na zimu se má vzít domů, do chladna a při malé zálivce nechat přezimovat. 



A jaké je využití kari rostliny v kuchyni? Svoji vůni opravdu hodně moc připomíná maggi (nemyslím tím libeček,ale ochucovadlo). Čerstvá se hodí do salátů, na přípravu drůbeže,ryby, snítku bych dala klidně i do polévky či dušené rýže.




  Kari bylinku jsem doma zasadila do záhonku k mým ostatním bylinkám. A už brzy ji vyzkouším i v naší kuchyni.




A co VY a kari bylinka? Znáte ji? Jak ji využíváte v kuchyni VY?







36 komentářů :

  1. Tak o této bylince slyším poprvé. Jsem zvědavá na nějaký receptík, až ji vyzkoušíš :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Alis!
    Smil italský jsem vloni dostala od mamky a momentálně ještě zimuje ve sklepě...tak nevím,jak to dopadne.
    Mamka ji koupila a netušila,co to vlastně je...líbila se jí vůně bylinky.Až moje mladší sestra odtajnila její jméno...našla je na netu.
    Ještě jsem bylinku na nic nepoužila,tak snad se k tomu taky dostanu.
    Alis,měj se pěkně!

    OdpovědětVymazat
  3. Tuhle bylinku neznam,ale jestli se jmenuje smil italsky, tak tady urcite nekde bude rust :-)
    Podivam se po ni! Zdravim:-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Růženko, moc Tě zdravím. myslím, že by u vás mohl růst... třeba tam pod Popolunií, jak jsem potkali toho divočáka :)

      Vymazat
  4. Hmm... taky slyším prvně:-))

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Alis, teda rana ako z dela :-) tiež som si ju kúpila minulý týždeň ( teda aspoň dúfam že to je ona) Vysadila som ju hneď von do záhonku k bylinkam ale ani náhodou neviem jej meno, a to preto lebo ja lajdak som kvetinačik hneď vyhodila a že si zapamätám...ale ako to poznaš, nezapamätala som si :-( Zajtra hneď skontrolujem podľa tvojej fotky ešte raz či to je naozaj ona. Pomohla si mi s jej názvom a tiež že vonia po maggi, tak to zistím. Tešim sa na tvoje rady s tou bylinkou v kuchyni a ďakujem, maj sa krásne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Mery, tak to jsem ráda, že jsem Ti pomohla. já jsem sama moc zvědavá na to, jak bude chutnat!

      Vymazat
    2. Už som našla názov mojej bylinky...začala som pátrať ako som písala a cedulka bola tam...ale hlbšie sa zaryla do hliny :-) mam aj fotku na blogu, posledna v najnovšom príspevku, ahoooj.

      Vymazat
  6. Alis, tuto kytičku neznám. měj se fajn! :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Alis, já jsem také vloni slyšela o této bylince poprvé, jako o "kari". Zašla jsem na trh a pídila se po ní. Zjistila jsem,že se celkem běžně prodává a že má oficiální název Smil italský. Bylinku jsem zakoupila a také jsme už přezimovali. Zimu přežila v květináči doma a teď už se venku vzpamatovává.Uvidíme, jak to s ní bude dál. Vůni má zajímavou, určitě najde brzy vhodné využití.

    OdpovědětVymazat
  8. Alis ahoj! :-)
    Já znám karri koření, ale kari bylinku vidím úplně prvně! :-)
    Je opravdu tuze zajímavá. :-)
    Alis krásný den přeji! Ahooooooooooooooooj! :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Alis, já ji mám, dávala jsem ji loni k masu a bylo to dobré, lepší než libeček, ten je pro nás hodně výrazný a musím s ním opatrně. Jenže, já jsem smil neuklidila na zimu a on mi nezmrzl, ale uschl. Tak si pořídím nový.
    hezký den Majka

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj Alis, také už jsem kari měla, ale jak píše nade mnou Majka, neuklidila jsem ji a mám po ní. Musím se kouknout po nové. Její vůně se mi moc líbí. V kuchyni jsem ji zatím nevyužila. ;-)

    OdpovědětVymazat
  11. Někam se mi poděl komentář, tak znovu. ;-) Kari znám, má moc příjemnou vůni, ale neuklidila jsem na zimu a je po něm. Musím pořídit nový. V kuchyni jsem ještě nepoužila, chodila jsem čuchat na zahrádku. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Dášo, moc díky za návštěvu, komentář se nikam neztratil, jen čekal na publikování :)

      Vymazat
  12. Dobrý den, tuto bylinku mám již druhý rok a na zahrádce přežila i zimu a už mi zase hezky obrostla. Lenka

    OdpovědětVymazat
  13. Pěstuji "kari" už několik let, normálně doma v květináči na parapetu. Dávám jí do masových jídel, různých minutek se zeleninou ale i pečených mas a nedávno jsem jí strčila do plněných paprik. Hlavně nepřelívat v květináči.

    OdpovědětVymazat
  14. Alis, tak tuhle bylinku si už několik let na jaře kupuji (zimu opravdu nepřežije) prostě proto, že se mi líbí. Přesně jak píšeš, něco mezi levandulí a rozmarýnem, jsou to zkrátka příbuzní...
    Moc ti děkuji za typ, kam s ní. Asi jen opatrně, je opravdu hodně aromatická, ale vyzkouším.
    Díky i za komentář na mém blogu a přeji hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
  15. Uz jsem ji jednou mela ale protoze jsem ji moc nepouzivala tak uz ji nepestuji i kdyz jeji vune se mi libila.

    OdpovědětVymazat
  16. Ahoj Alis, ttuto bylinku mám už několik let na mé "bylinkové zahrádce". Je výborná, na zimu ji přikrývám chvojím, když jsou velké mrazy, mohla by zmrznout. Dobře se množí tzv. hřížením. Podarovala jsem už hodně kamarádek.

    OdpovědětVymazat
  17. Kdepak, kari bylinku neznám, ale myslím, že mne zas tak moc nezaujme. Já maggi vyloženě nesnáším, to miluje pouze můj muž. Mně bohužel jenom smrdí. Ale ty pro ni určitě najdeš dobré uplatnění, jak tě znám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, tuto bylinku mám na zahradě u skleníku 3 nebo 4 roky. Má svůj malý záhonek. Venku přezimuje a na jaře zase roste. Pěkně voní a dobře roste aniž bych se o ni nějak zvlášť staral krom zálivky. Karel Jaroš Zlín.

      Vymazat
  18. Já mám tuto bylinku a používám jí maličko do vývaru,když dělám polévku a nebo když peču maso,tak tam kousek dám,voní to pak hezky,jako koření do polévky.V květináči mi i slouží jako takový repelent proti mouchám,tím jak voní,tak je odpuzuje.

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za návštěvu a za Váš komentář!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...