Jedlíkovo vaření Jedlíkovo vaření: Dobrá hospodyňka

Stránky

pondělí 4. února 2013

Dobrá hospodyňka

o dlouhých zimních večerech jsem hledala inspiraci pro moje další experimentování v kuchyni. Objektem mého bádání se stala stará prvorepubliková kuchařka. Ona to vlastně ani není kuchařka, je to Příručka pro dobrou hospodyňku. Hospodyňky si tak téměř před 100 lety mohly přečíst o nejnovějších trendech v domácím hospodaření, šití, údržbě domácnosti...prostě na svou dobu moderní rádce pro ženy.



Překvapilo mě, jak některé názory autorek jsou nadčasové a dobře použitelné i v dnešní době. Vybrala jsem  si  i několik receptů, které vyzkouším a samozřejmě vám je i představím. Ale to až jindy.
Dneska bych vám tu chtěla napsat pár zajímavostí, které mě zaujaly a věřím, že zaujmou i vás....





Takže začínáme:

" vařiti chutně, levně a výživně je chloubou  a povinností každé hospodyně"
"dobrá hospodyně ví dobře, že pouhé kuchařské předpisy nestvoří jejího kuchařského umění a vaření že není pouhé mechanické obstarávání ohniště. Uvědomí si , že v chutné, řádně a čistě upravené stravě tkví výživa rodiny.."
"dobrá hospodyně nemrhá potravinami a nevěří pošetilé domněnce, že jídlo je tehdy dobré, je-li přesyceno omastkem"
" dobrá hospodyňka vaří podle poměru živin a potravin potřebných počtu osob zasedajících k rodinému stolu. Hledí, aby strava byla smíšená, upravena z produktů říše rostlinné a živočišné"



Tak a to je malinká ochutnávka z mého pokladu. Řekněte, není to psáno krásnou češtinou? Někdy příště vám napíšu, co autorky radí hospodyňkám při tvorbě rozpočtu domácnosti..tahle kapitola je opravdu hodně nadčasová.


Zdroj: Rady hospodyńkám, A. Kozmínová (str. 439,440)

26 komentářů :

  1. Ano, krásně se to čte a pod vše se můžeme s klidem podepsat, že?

    OdpovědětVymazat
  2. Alis tohle je opravdu poklad. Líbí se mi ta patina a ta čeština je výborná. Jak já vždycky nadávám, když slyším jak v médiích nemluví hezky česky (kolikrát ani v současných knihách)...Za to Tvoje citáty - krása. Těším se na to, až z nic něco ukuchtíš :). Krásný týden Ti přeji!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Marci,moc Tě zdravím a děkuji! Zrovna včera jsem myslela, že mi uši upadnou, když v rádiu říkali...počasáři předpověděli počasí na celý týden....

      Vymazat
  3. Ali, to je paráda.Také ráda čtu ve starých časopisech a kuchařkách. Těším se na další citace z "příručky" a hlavně na recepty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Ivuš, moc díky! Na příště už mám vybráno a recept také bude!

      Vymazat
  4. To je fakt poklad...já mám kuchařku od M.D.Rettigové, potom nějaké trošku novější (ale i tak jsou hodně letité),čte se v nich opravdu dobře.
    Jsem zvědavá, jaké recepty vyzkoušíš.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Miládko, já tyhle poklady ze starých dob mám moc ráda. Recept brzy bude, už ho mám vybraný, takže už jen uvařit a nafotit :)

      Vymazat
  5. Staré pravdy jsou i nyní použitelné. Tak je to se vším.

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Alis!
    Kniha je velice zajímavá - mám takovéto knihy moc ráda. A líbí se mi, jak jsi to podtrhla i těmi fotografiemi - jako starodávné. :-)
    Paráda.
    Alis měj se krásně. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Nejdřív jsem myslela, že článek bude pokračovat.. .pro pírko přes plot skočí, ale ono ne. Objevil se přímo poklad, a hlavně úryvky z něj, se kterými nelze nic jiného, než souhlasit. Už se těším, až nám představíš vyzkoušené recepty.

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj! Jakožto šťastná majitelka několika starých kuchařek a rádců hospodyňkám moc dobře vím, jak překvapivě nadčasové rady a informace často obsahují. A nejen to, pokaždé listováním v zašloutlé kuchařce žasnu nad tím, jak neskutečně široké záběry a znalosti tehdejší hospodyňky musely mít!

    OdpovědětVymazat
  9. Ali, určitě pěkná kniha... Na kapitolu o rozpočtu se těší moc, ráda si nechám poradit:-)

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj Alis,moc se těším nejen na recept,ale i na další moc hezké povídání.
    Dnes když jsem vynášela smetí,tak mladá paní,manžel je coby podnikatel,tak ona vyhodila 3/4 pečeného kuřete,no bolelo mě srdíčko.
    Prý to u nich již nikdo nechce jíst,nevím,ale já bych to masíčko obrala,nakrájela a byl by k večeři kuřecí salát,klidně s paprikou,cibulkou,tatarku do toho a né vše do popelnice.Měj hezký zbytek týdne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Miluško, moc díky! Taky bych si s kuřetem poradilo..takové rizoto nebo salát..

      Vymazat
  11. Ahoj Alis,tak tohle je fakt poklad! To oprašuj a opatruj ! Moc dobře se to čte a určitě budou dobré i recepty a třeba i zajímavé.Moc se na ně těším i na další povídání :-)Měj se pěkně a přeji ti i pohodový den :-)Alena

    OdpovědětVymazat
  12. Alis těším se na další pokračování.Martina :o)

    OdpovědětVymazat
  13. Staré kuchařky jsou moc zajímavé, spousta věcí se dá využít i dnes, ale přece jen z knížek "dýchá" jiná atmosféra.

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za návštěvu a za Váš komentář!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...