Jedlíkovo vaření Jedlíkovo vaření: Bezinkový sirup

Stránky

úterý 18. června 2013

Bezinkový sirup

Někde už černý bez pomalu odkvéta, ale u nás teprve rozkvétá. Takže  byl  víkendu ideální čas na výrobu domácího bezinkového sirup. Sirup z černého bezu nesmí v naší spíži chybět!  Je úžasný v letních vedrech na osvěžení, v zimě pomáhá při léčbě chřipek a nachlazení... prostě bezinkový sirup je "domácí lék".







A tak vám tu dnes představím recept na domácí bezinkový sirup tak, jak ho dělám já.





Na přípravu domácího bezového sirupu si připravte:
20 květů černého bezu
1 litr  vychlazené převařené vody
1 citron pokrájený na kolečka
1 kg krystalového cukru
35 g kyseliny citronové
                      


                        


1. den
bezové  květy opláchněte ve  vodě, přidejte pokrájený citron a vše vložte do vyššího hrnce. Zalijte 1 litrem převařené a vychlazené vody.
Hrnec přikryjte pokličkou a nechte květy s citronem ve vodě, na chladném místě, 24 hodin odstát.





2. den
Vodu s bezovými květy a s citronem přecedíme. Do přecezené vody přidáme 1 kg krystalového cukru a 35g kyseliny citronové.


Vše dobře promícháme a dáme na sporák pomalu  vařit tak,aby se cukr dobře rozpustil. Chvilku provaříme.


A pomalu máme hotovo! Nyní stačí už jen sirup nalít do sklenic, pevně uzavřít a schovat do spíže! Pokud se obáváte, že by se sirup mol zkazit, potom doporučuji ještě lahve "klasicky zavařit". 



Bezinkový sirup zalitý perlivou vodou je skvělým osvěžením v letních dnech!
Bezinkový sirup přidaný do čaje oceníte v zimě, při chřipce a nachlazení!



Vyzkoušejte další domácí sirupy! Recepty najdete ZDE



A když už jsem v bezinkování, tak jsem samozřejmě udělala i bezinkovou marmeládu. Recept na bezinkovou marmeládu najdete ZDE


Letos jsem se na bezinkovou marmeládu byla obvzlášť zvědavá. Protože jak mi některé z vás psaly, tak naložené květy někomu zhnily, zplesnivěly ...  prostě marmeládování se nezdařilo.  
Byla jsem ráda, že  moje marmeládování dopadlo  dobře- nic neshnilo, bezinková marmeláda zhoustla... takže zásoby na zimu jsou doplněny :)


A pár postřehů z výroby bezinkové marmelády:
- sbíráme pouze "suché" květy, které nejsou namoklé a nasáklé dešťovou vodou
- namočené květy uchováváme na chladnějším místě





A co VY a bezinkový sirup, také ho doma vyrábíte?




25 komentářů :

  1. Alis u nás už baza odkvitla, aj ja som robila bazový sirup je vynikajúci. Mám presne tento recept ako si robila aj ty ale marmeládu....to som ešte neskúšala a ani len nepočula. Určite nabudúce vyskúšam.ĎAKUJEM :-) idem pozrieť ďalšie tvoje sirupy ♥

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Alis, moc a moc tě zdravím !!!!!!!!! Ali, zrovna v neděli jsme dělali bezinkový sirup a ještě chci udělat bezinkovou limonádu!!!!!!!! Je to prý skvěle osvěžení!!!!!!!!A sirup je výborný i jen tak do vody , jako prevence!!!!!!!!! Moje kemarádka dělá i z květu bezu víno , už jsem ho zkoušela , je moc dobré , ale já ho nedělám!!!!!!!!Jinak se měj krásně , opatruj se a zase něco dobrého nám napiš!!!!!!!!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Alí, moc Tě zdravím. Bezinková limonáda mě také láká, ale letos už ji nestihnu, tak zase příští rok,máme co zkoušet :)

      Vymazat
  3. Aj u nas už baza dávno odkvitla a ja sa teším ako sa krásne zarábajú bobuľky :-) z ktorých potom až zčernejú robím džem.
    Z kvetu ako píšeš ty, som ešte marmeládu nerobila. Ale kvetového sirupu mám na celú zimu, mňam... je super. Pozdravujem a krásne horúce dni prajem :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak jsem na druhý pokus udělala bezinkovou marmeládu a je opravdu úžasná,všem moc chutná.Už mám nachystáno na další várku.A vyzkouším i ten bezinkový sirup.Děkuji za super recepty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za návštěvu! A jsem ráda, že se marmeláda povedla!

      Vymazat
  5. Alis ahoj! :-)
    Jak víš, já už marmeládu zkoušela! :-)
    Ale neboj, už mám naložený nový bez! :-) Tak mi pak drž pěsti - já ti pak napíšu, jak jsem dopadla tentokrát! :-)
    A moooc děkuji za recept na sirup - dokonale popsaný (že už nemám jedinou otázku!!!). :-) Stejně máš se mnou svatou trpělivost. ;-)

    Jé a jak jsem se dočetla, tak nejsem jediná, komu první pokus nevyšel - tak snad nejsem ještě takové poleno! :-DDDDD

    Alis měj se nádherně a ještě musím odpovědět na tvou otázku: my máme bez strašně moc rádi a jedním časem jsme si hojně a často dělali bezovou šťávu i limonádu a dokonce jsme si dělali i bezové řízky (nyní skvělý recept na ně najdeš třeba u Moniky Brýdové - http://www.brydova.cz/recepty/vychytavky/1033-kosmatice-na-slano-i-sladko-
    A koukala jsem na to, že se dá dělat i na sladko. ;-)
    Takže sirup by také nebyl od věci. :-)

    Alis ahooooooooooooooooj!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Bezinky - to jsem si vzpomněla na jednoho svého vedoucího. Ten z bezinek dělával všechno, dokonce i víno. Ten by už určitě sbíral a zpracovával, ale já - ne, ani nevím, kde bych je u nás hledala. :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Ježurko, tak bezové víno zase neznám já :)Moc Tě zdravím!

      Vymazat
  7. Už mám dvě várky za sebou :)
    A jinak mě dost zlobí, žese říká bezinkový a myslí se tím bezový. To je velký rozdíl. Bezinky jsou až plody....
    A teď u tebe hledám recept na utopence :)
    Hezký večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Katy, u nás jsou prostě bezinky :) Vůbec jsem o tom rozdílu neměla tušení, takže moc díky za vysvětlení!

      Vymazat
  8. Dneska jsem naložila květy na sirup, mám trošičku jiný poměr surovin, ale 35 dkg kyseliny citrónové se mi zdá docela hodně.

    OdpovědětVymazat
  9. Tak podobně dělal sirup můj dědeček, opravdová pochoutka...:)

    OdpovědětVymazat
  10. Alis, copak je? Jdu si pro recept na víkend - a nic?

    OdpovědětVymazat
  11. Milá Alis, jdu za tebou pro radu. V některých lahvích se mi udělaly takové "cucky" jakoby pavučinky. Myslíš, že jde o nějaký kal? U bylinkových sirupů se to asi může stát ne? Když lahví několikrát otočím, tak se to rozpustí.
    Moc děkuji za radu ... Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Věrko, myslím si, že to bude jen "kal" z "domácího" cezení, který vzniká tím, jak se vše usazuje a teplota stabilizuje. Pro jistotu lahve kontroluj a kdyby se objevila nějaká plíseň, tak ihned zneškodni :)

      Vymazat
  12. Milá Alis, máš moc pěkný blog se spoustou lákadel. Doslova mě uchvátila (kromě jiného) bezinková marmeláda. Letos už jí asi nevyzkouším, protože bezinky u nás v okolí jsou již odkvetlé, ale příští rok určitě. Moc děkuji za skvělou inspiraci, ráda se k tobě budu vracet. Anna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Anny, moc děkuji za návštěvu a budu moc ráda, když se budeš vracet!

      Vymazat

Děkuji Vám za návštěvu a za Váš komentář!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...